"Són pàgines webs que han evolucionat buscant una interacció a l’usuari final. S’orienta a facilitar la màxima interacció entre els usuaris i el desenvolupament de les xarxes socials on puguin expressar-se i opinar, buscar i rebre informació d’interès, col·laborar i crear coneixement i compartir continguts. Aquesta aplicació de Web 2.0 no és una simple tecnologia sinó que és una actitud que hem de tenir per treballar el desenvolupament en Internet."
Podem distingir:
- Aplicacions per a expressar-se/crear i publicar/difondre: blog, wiki...
- Aplicacions per a publicar/difondre i buscar informació: podcast, YouTube, Flickr, SlideShare, Del.icio.us...
- Aplicacions per a buscar/accedir a informació sempre correctament actualitzada : RSS, Bloglines, GoogleReader, buscadors especialitzats...
- Xarxes socials: Ning, Second Life, Twitter...
- Altres aplicacions on-line Web 2.0: Calendaris, geolocalizació, llibres virtuals compartits, noticies, ofimàtica on-line, plataformes de teleformació, pissarres digitals col·laboratives on-line, portals personalitzats...
Les pàgines web tradicionals, és a dir, les Web 1.0 solament pots observar el seu contingut, en canvi en les Web 2.0 ja hi pots interactuar. Com que la tecnologia cada cop va evolucionant s’estan plantejant la possibilitat d’utilitzar Web 3.0, les quals fins ara havien estat una eina en empreses per aconseguir una manipulació de dates més eficient, no obstant estan buscant moltes possibilitats en aplicacions per al públic en general, com per exemple la visió en 3D.
Situats en aquesta societat, les implicacions educatives principals en les Web 2.0, són:
- Constitueix un espai social i ric en fonts d’informació (xarxa social on el coneixement no està tancat) que suposa una alternativa a la jerarquització i unidireccionalitat tradicional dels entorns formatius. Implica nous rols per a professors i alumnes orientats al treball autònom i col·laboratiu, crític i creatiu, la expressió personal, investigar i compartir recursos, crear coneixements i aprendre...
- Les seves fonts d’informació (encara que no totes fiables) i canals de comunicació faciliten un aprenentatge més autònom i permeten una major participació en las activitats en grups.
- Amb les seves aplicacions d’edició , professors i estudiants poden elaborar fàcilment materials de manera individual o en grups, compartits i sotmetre’ls als comentaris dels lectors.
- Proporciona espais on-line per a l’emmagatzematge, classificació i publicació/difusió de continguts textuals y audiovisuals, als quals tots puguin accedir.
- Facilita la realització de noves activitats d’aprenentatge i d’avaluació i la creació de xarxes d’aprenentatge.
- Es desenvolupen i milloren les competències digitals, des de la recerca i la selecció de la informació i el seu procés per a convertir-la en coneixement fins la seva publicació i transmissió per diversos suports.
- Proporciona entorns per al desenvolupament de xarxes de centres i professors on poden reflexionar sobre temes educatius, ajudar-se i elaborar i compartir recursos.
La Web 2.0 constitueix una part fonamental en qualsevol programa que sigui d’accés a Internet, per això és un recurs més en el desenvolupament i utilitzacions de les TIC a l’aula. Podem dir que amb aquesta aplicació, els infants amb ajuda del professorat poden crear espais de col·laboració entre altres col·legis ja sigui d’Espanya o de l’estranger, on puguin interaccionar entre ells, mostrar fotos i fer comentaris sobre algun centre d’interès. També els professors poden utilitzar recursos didàctics com jocs on-line gratuïts per tal de poder aplicar coneixements i habilitats prèvies. D’aquests n’hi ha de molts centres d’interès. Per exemple:
Del llenguatge artístic, trobem en una pàgina Web 2.0 anomenada Cools Tools for School, anomenat “Kerpoof Studio”, el qual representa un kit de creativitat gratuït i fàcil d’utilitzar. Aquest presenta:
- Recursos educatius i materials per als professors.
- Possibilitats de crear vídeos, contes (amb efectes de moviment i proximitat, creant els teus propis personatges), felicitacions, etc.
- Inclou jocs per pintar i lletrejar imatges.
Tot això amb la possibilitat de poder compartir-ho amb altres alumnes, ja sigui enviat, guardat amb “jpg”o imprès.
![]() |
| Pàgina web: http://www.kerpoof.com/ |



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada