diumenge, 24 d’octubre del 2010

LA PDI A L'AULA?

En l’actualitat poc a poc és va substituint la pissarra tradicional per la pissarra digital interactiva, però sense deixar de banda la tradicional ja que els dos recursos poden ser utilitzats en un moment determinat.


“És una pissarra tecnològica integrada per un ordenador, un vídeo projector i una tableta digitalitzadora inalàmbrica que permet projectar continguts digitals a través d’un ordenador, en un format idoni per a la visualització en grup i interactuar des de qualsevol part de l’aula a través de la tableta. A més a més també es pot interactuar a través del tacte a la pantalla, dels simuladors de retoladors i borrador o mitjançant els perifèrics del ordenador (teclat, ratolí...).”



En el mercat hi ha dos tipus de pissarres, les digitals i les interactives. Aquestes són les seves semblances i diferencies:

PISSARRA DIGITAL
PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA
Semblances
  •       Escriure i dibuixar des de l’ordenador i amb colors ("funció pissarra" utilitzant un editor de textos)
  •        Emmagatzemar informació.
  •              Visualitzar text, imatges, sons...
  •              Interactuar: amb programes i persones.

Diferencies
No es pot escriure directament sobre la pantalla
Es pot escriure directament sobre la pantalla, subratllats, etc.
No pots interactuar en programes
Pots interactuar en programes


No obstant, no tot són avantatges,  ja que podem observar unes quantes problemàtiques:

PISSARRA DIGITAL
PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA
  •  S’ha de preveure una bona vídeoprojector (segons la lluminositat de l’aula) i resolució suficient (segons les prestacions de l’ordenador)
  •  Problemes logístics, ja que ha d’haver una bona instal·lació fixa i distribució dels elements (vídeoprojector, pantalla, etc.).
  •  Necessitat constant del corrent elèctric, si aquest falla no és pot utilitzar.
  •  Manteniment periòdic, ja que per exemple les làmpares se fonen amb l’ús i són molt cares.

Costos elevats, especialment el vídeoprojector
Costos més elevats, degut al tauler interactiu.
No és requereix gairebé formació
És requereix formació per aprofitar les prestacions del software associat.

Ens proporciona: 
  •      Augmenta la participació dels alumnes. Els sol agradar sortir a presentar materials i treballs. Permet compartir imatges i textos i facilita el debat.
  •        Augmenta l’atenció i retentiva dels estudiants, en participar més en les classes.
  •       Motiva, augmenta el desig d'aprendre dels estudiants
  •       Augmenta la comprensió: multimedialitat, més recursos disponibles per a mostrar i comentar, major interacció. Permet visualitzar conceptes i processos difícils i complexos.
  •       Facilita el tractament de la diversitat d'estils d'aprenentatge: potencia els aprenentatges dels alumnes d'aprenentatge visual, alumnes d'aprenentatge cinestètic o tàctil (poden fer exercici on s'utilitzi el tacte i el moviment en la pantalla)
  •        Ajuda en Educació Especial. Poden ajudar a compensar problemes de visió (en la PDI es pot treballar amb caràcters grans), audició (la PDI potència un aprenentatge visual), coordinació psicomotriu (en la PDI es pot interactuar sense ratolí ni teclat).
  •        El professor es pot concentrar més en observar als seus alumnes i atendre les seves preguntes (no està mirant la pantalla de l'ordinador)
  •       Augmenta la motivació del professor: disposa de més recursos, obté una resposta positiva dels estudiants, etc.
  •       El professor pot preparar classes molt més atractives i documentades. Els materials que vagi creant els pot anar adaptant i reutilitzar cada any. 

Les seves aplicacions a l'aula:
  • Explicar qualsevol temàtica a través d’imatges mòbils, vídeos, sons, etc.
  • Proporcionar activitats o jocs dedicats a qualsevol tema, on s’interactuï mitjançant el tacte (el cos humà, geografia, planetes, etc.).
  • Mostrar i explicar contes estàtics o mòbils.
  • Realitzar encàrrecs o tasques del dia a dia (passar llista, “quin temps fa?”, recordar qualsevol cosa, etc.)  
  • Dibuixar lliurement amb diversos colors i eines digitals.
  • Fer vídeo- conferències amb altres centres d’arreu del món.
  • Recercar  informació curiosa i d'interès general.
  •  I molts recursos més. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada